Han kallade mig Hora

Vi jobbar just nu med temat " likabehandling"  där det var ett krav att blogga på något sätt.
Jag kan dock säga att jag inte är en van bloggskrivare, hur fångar man läsarnas intresse ?
Men jag har iallafall valt en händelse där jag blev kallad för hora.

Någon hade tydligen vaknat på fel sida eller så kändes jag helt enkelt som ett hot för honom.
Det var en solig, vanlig dag i skolan och Lektionerna hade precis slutat och alla skulle gå på lunch.
Utanför står en klasskompis till mig som är väldigt överviktig och ensam. Han var mobbad men väldigt duktig i skolan.
Han började käfta med mig och mina kompisar och jag tänkte inte stå där och lyssna på han skitsnack , så jag försvarade mig. - att han skulle sluta säga sånt, bara onödigt osv. Minns inte riktigt vad jag sa.
Att jag försvarade mig var tydligen något som han inte klarade av och slängde ur sig " jävla hora " .
Även om jag inte brydde mig eller tog åt mig, är det fel att kalla någon hora som inte förtjänar det ordet.
Men det är oftast sådana ord man använder för att försvara sig. Det har blivit ett självsord.
Även om man är mobbad och ska försvara sig är det långt ifrån okej att säga så.

Att han sa så fick mig faktiskt att tänka om. Det fick mig att tänka på vad jag själv säger till andra, hur jag själv beteer mig. Det finns människor som tar andras skämt, på allvar och såras på något vis.
Dessutom man lägger oftast märke till de fel som andra gör och inte dem man själv gör , orsakar.
Jag lärde mig något av det han sa. Jag lärde mig att inte mobba folk, att behandla andra som man själv vill bli behandlad.  


Jag har inte så mycket mer att säga egentligen, är ganska trött . Ska fortsätta med mina läxor och kanske ta och städa upp på mitt rum, förimorgon kommer Fönsterputsarna hit & putsar husets alla fönster :)

Kommentarer
Postat av: Emelie Nordström

Det du skriver här om att folk tar elaka ord i försvar är jätte elakt, att kalla någon hora är något man inte gör! Antagligen hade han inget annat att försvara sig med än att säga de, men de han antagligen inte förstod då är att man faktiskt kan bli jätte sårad av att få höra något sådant.

Det är bra att du är så stark att du inte tar åt dig för de behöver du verkligen inte göra. Man kan ju hoppas att han själv tänkt tillbaka på vad han sa till dig och försökt förstå hur de kan ha känts för dig.

Bra skrivit:) <3

2008-09-25 @ 16:39:12
URL: http://emeelien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0